Zeker sinds verzekeringsmaatschappijen geen tot weinig mogelijkheden meer bieden voor het verzekeren van een fatbike, zijn goede sloten daarvoor een groot aandachtspunt.
De fatbike vult het straatbeeld sinds ongeveer de coronaperiode. De e-bike met de dikke banden, hoge snelheid, het stoere uiterlijk en de comfortabele zit- en meeneemmogelijkheden, is enorm populair. Omdat ze bovendien veel waard zijn, worden ze ook (enorm) vaak gestolen.
Fatbikes hebben dikke, grote banden met hoog profiel, meestal van 3,8 inch en met minimaal 2,16 inch velgen. Eigenlijk zijn het offroad bikes, dus voor op robuuste, eventueel zelfs modderige, zanderige of sneeuwrijke ondergronden. De brede banden hebben ook een relatief lage bandenspanning, hetgeen zorgt voor extra grip. Fatbikes zijn echter vooral populair voor in het dagelijkse scholierenleven in dorp en stad, omdat ze gaaf, stoer, snel, comfortabel en gemakkelijk te berijden zijn. De veelal elektrische fiets heeft eigenschappen die sterk lijken op die van een brommer of zelfs motor. Denk behalve aan de brede banden met stoere velgen ook aan de brede voorvork, de brede achterbrug en het robuuste, vaak ook aluminium frame. Daarnaast is de benodigde trapondersteuning minimaal. Bovendien geldt het comfort van de fatbike ook voor de medepassagier, ofwel de berijder achterop, die eveneens plaats kan nemen op het grote, zachte zitkussen. Verder heeft de fatbike ook een handige, want ruime bagagemogelijkheid.
Voor de fatbike met elektromotor gelden dezelfde wettelijke regels als voor een elektrische fiets. Zie ook de wettelijke e-bike informatie van de Rijksoverheid. De regels gaan uit van een maximaal vermogen van 250 watt en mede-aandrijving door het trapmechanisme. De maximale snelheid is 25 kilometer per uur. Er is voor de (elektrische) fatbike geen rijbewijs nodig. Er geldt geen minimum leeftijd en geen kentekenplicht. Rijden moet op het verplichte fietspad of op het fiets-/brommerpad.
Er is bij deze snelheid evenmin een helmplicht (al is een helm voor de e-bike voor je eigen veiligheid altijd raadzaam). Pas bij een hogere snelheid is het dragen van een helm een wettelijke vereiste, zoals het geval is bij de speed pedelec. Verder is voor de elektrische fiets zoals de fatbike géén WA-fietsverzekering nodig.
Let op: heeft de fatbike een gashendel? Dan is het géén elektrische fiets maar gelden er met betrekking tot het dragen van een helm, verzekering en rijbewijs andere regels!
Natuurlijk, een elektrische fatbike is een dure tweewieler. Vandaar adviseren we minimaal een ART-2 slot, wellicht een ART-3 of misschien zelfs een ART-4. Voor fatbikes en sloten geldt wat dat betreft grotendeels hetzelfde als voor sloten voor e-bikes.
De volgende sloten kunnen we adviseren om de fatbike veilig én makkelijk op slot te zetten. Ze zijn voldoende handzaam en/of flexibel, beschikken veelal minimaal over een ART-2 keurmerk, en de brede banden zitten deze sloten niet in de weg. Naast ons advies met de volgende goede fatbike sloten – van kwaliteitsmerken – kunnen er ook persoonlijke voorkeuren zijn. Denk aan het wel of niet willen kiezen voor een extra groot en stevig slot waarbij je het extra gewicht dan voor lief neemt. Kijk wat betreft het laatste eens bij de Granit kettingsloten die zeker ook niet misstaan voor scooters en motoren. Bij een stevige e-bike zoals een fatbike zijn ook deze extra robuuste sloten voor velen best een optie.
Een ringslot? Deze categorie valt sowieso af bij fietsen met banden vanaf 100 mm breedte. Verder zijn er voor het op slot zetten van de fatbike echter nog behoorlijk wat mogelijkheden. We hebben bijvoorbeeld specifieke beugelsloten die we adviseren, evenals een flexibel kabelslot, vouwslot en natuurlijk het – veelgebruikte – kettingslot.
Voor een fatbike is een beugelslot een goede optie. Denk bijvoorbeeld aan de volgende twee:
Dit beugelslot van Pro-tect heeft een hoog veiligheidscertificaat: ART-4. Dankzij de bijgeleverde bevestiging is deze handzaam in gebruik. Dit fatbike slot is ook geschikt als motorslot en scooterslot, maar dankzij het beperkte gewicht ook een goede keuze voor een elektrische fiets.
Dit fatbike slot van Abus creëert een sterke beveiliging en heeft het hoge ART-3 certificaat. Met vierkante, 13 mm dikke paraboolbeugel van gehard speciaalstaal. De Abus X-Plus cilinder beschermt tegen intelligente kraakmethodes en Powercell technologie zorgt voor een dubbele vergrendeling. Binnenmaat beugel: 230 x 108 mm. Beugeldikte: 13 mm. Tevens verkrijgbaar in een grotere variant.
Dit is een goed slot voor een fatbike: licht, extreem zacht en flexibel maar toch voorzien van ART-2 keurmerk. Het is een duur slot maar heeft unieke elementen. Deze Tex-Lock is een hightech fietsslot bestaande uit meerdere lagen textielcomposiet. Dat bestaat onder meer uit robuuste vezels die daardoor dicht in de buurt komen van de sterkste sloten, maar géén krassen op het fatbike lak veroorzaken. En, het slot heeft ook nog eens een prachtig design.
De Tex-Lock is er in meerdere varianten.
Eventueel kun je kiezen voor extra gemak in de vorm van een compact in en uit te vouwen slot. Zoals de ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL (ART-2). Bekijk wel even goed de beschrijving om te weten of de meegeleverde, handige slothouder van dit vouwslot past om de maat framebuizen van je eigen fatbike. Deze optie is compact, zeer flexibel en is voorzien van een zachte coating om lakschade aan de fatbike te voorkomen.
De Litelok sloten zijn voor de fatbike een prima keuze. Dat zijn mooie sloten in brede zin van het woord. Ze zijn ongekend licht maar buitengewoon sterk, met bijzondere vormgeving, voorzien van ART-keurmerk, hip – dus ook passend bij de fatbike – en gebaseerd op een innovatieve, gepatenteerde technologie. De dunne Litelok fatbike sloten hebben geenszins het uiterlijk van een traditioneel fiets- of e-bike slot, zijn roestvrij, rammelvrij en hebben een overzichtelijk vergrendelingssysteem.
Zie ook al onze bijgaande sloten die geschikt zijn voor een fatbike.
€229,95
€149,95 €131,95
€159,95
€159,95
€159,95
€159,95