Een betrouwbare bron om te achterhalen welk fietsslot of e-bike slot als beste uit de test komt, is de ANWB slotentest. De sloten die als winnaars uit deze test naar voren komen, worden geadviseerd vanwege hun gebruiksgemak, prijs en veiligheid. De ABUS IVEN Chain 8210 en de ABUS IVY Chain 9210 zijn uitgeroepen tot de top performers. Daarnaast hebben ook enkele andere fiets- en e-bike sloten goede resultaten behaald.
De ANWB slotentest van 2022 omvatte twintig verschillende fiets- en e-bike sloten van in totaal twaalf verschillende merken. De IVEN Chain 8210 werd bekroond als Testwinnaar in de categorie ART-2 sloten, terwijl de IVY Chain 9210, eveneens van ABUS, de eer kreeg in de categorie ART-3 sloten.
In de ANWB slotentest zijn de resultaten gebaseerd op verschillende aspecten met betrekking tot gebruiksgemak:
De ANWB slotentest richt zich vooral op deze praktische aspecten. Wat betreft de veiligheid van de geteste fiets- en e-bike sloten, worden de testresultaten al bepaald op basis van de toegekende ART-classificatie. Dit keurmerk geeft namelijk al veel informatie over de weerstand tegen agressieve diefstalmethoden. In Stichting ART hebben RAI Vereniging, diverse verzekeraars, SKG-IKOB en ook de ANWB zelf zitting.
De reden waarom de Algemene Nederlandsche Wielrijders Bond (ANWB) regelmatig de slotentest voor fietsen en e-bikes uitvoert, is overduidelijk. Fietsendiefstal is een langdurig probleem sinds de fiets een integraal onderdeel is van ons dagelijks leven. Met de toenemende populariteit van dure elektrische fietsen zoals speed pedelecs, fatbikes, stads e-bikes en andere sportieve e-bike varianten, groeit ook de schadepost aanzienlijk.
Groeiende cijfers fietsendiefstal
De cijfers van zowel de politie als de ANWB tonen aan dat fietsendiefstal niet alleen aanzienlijk is, maar ook snel toeneemt. In 2022 meldde de ANWB een stijging van het aantal aldaar gemelde fietsdiefstallen naar 11.000, bijna een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. Het gemiddelde geclaimde bedrag per gestolen fiets ligt er nu boven de 2000 euro. De totale jaarlijkse schade voor verzekeraars overschrijdt inmiddels de 50 miljoen euro. Deze situatie heeft de ANWB aangezet om vanaf 1 maart 2024 in de voorwaarden van de e-bike anti-diefstalverzekering het gebruik van een tweede slot met keurmerk ART-2 verplicht te stellen.
In totaal ruim een half miljoen gedupeerden
De genoemde cijfers hebben betrekking op gemelde fietsdiefstallen bij de ANWB en de geschatte totale schade voor alle verzekeraars. Het totale aantal gevallen van fietsdiefstal, inclusief niet-gemelde incidenten, is echter nog groter. Jaarlijks worden naar schatting meer dan 500 duizend Nederlanders het slachtoffer van een dergelijke diefstal. Een ander opvallend gegeven is de sterke toename van het aantal gestolen e-bikes, met een stijging van 75 procent in 2022 ten opzichte van 2020.
Terug naar de ANWB Fietsslotentest. Voor de editie van 2022 testte de bond twintig sloten, opgebouwd uit twaalf modellen met het ART-2 keurmerk en acht modellen met het ART-3 keurmerk. Deze sloten zijn ontwikkeld door merken als ABUS, AXA, Trelock, HEMA, Kryptonite en Falkx. De testresultaten beoordelen zoals eerder in dit artikel vermeld vooral het onderscheid in dagelijks gebruiksgemak, aangezien de toegekende ART-2 en ART-3 keurmerken al veel zeggen over (onder andere) de braakbestendigheid.
ART-2: in deze categorie bevinden zich de meest gebruikte fiets- en e-bike. ART-2 sloten zijn wat lichter en gebruiksvriendelijker dan een ART-3 slot. Ze zijn wel iets minder sterk, maar bieden nog altijd een uitstekende basisbeveiliging aan, zeker in rustigere, diefstalveiligere gebieden. Het standaard ringslot bijvoorbeeld heeft twee ART-sterren. Alleen dat ringslot gebruiken is echter zeker niet genoeg. Alleen een goed toegepast, flexibel tweede slot (ART-2 of ART-3) bereidt de fiets pas echt voor op kwaadwillende passanten. Daarover later méér.
De ABUS IVEN Chain 8210 is in de categorie ART-2 fietssloten en e-bike sloten de ANWB Testwinnaar.
ART-3 sloten zijn nog sterker dan de ART-2 sloten. Wel zijn ze iets zwaarder, en daarmee iets minder gebruiksvriendelijk. Een ART-3 kettingslot heeft bijvoorbeeld dikkere schakels dan een ART-2 variant. Zeker de duurdere e-bikes, zoals de speed pedelec, maar ook de brommer en scooter, varen wel bij bescherming met een slot uit deze anti-diefstalcategorie. Zeker in gebieden met hoog risico op diefstal, zoals in de drukke stad en bij het station, is een ART-3 de juiste keuze. Ook hier geldt: gebruik naast het ene (ART-3) slot ook altijd een tweede (minimaal ART-2) slot!
De ABUS IVY Chain 9210 is in de categorie ART-3 fietssloten en e-bike sloten de ANWB Testwinnaar.
Dit zijn alle testresultaten in de categorie ART-2 fiets- en e-bike sloten. De scores reiken van 1 (laag) tot 5 (maximaal).
ABUS - IVEN Chain 8210 | 4,5 Testwinnaar |
Lynx - Stelix | 4,4 |
Falkx - Kettingslot Extra Sterk | 4,3 |
HEMA - Ketting met vast slot | 4,2 Voordelige keus Zie ook dit iets langere, uitstekende alternatief of dit goedkoper of nog goedkoper alternatief |
AXA - Linq | 4,2 |
TRELOCK - BC 680 | 4,1 |
VINZ - Salado | 4,0 |
Pro-Tect - Cubic | 3,7 |
AXA - Fold Ultra | 3,5 |
TRELOCK - FS 580 TORO | 3,5 |
Kryptonite - Evolution 790 Folding Lock | 3,5 |
ABUS - Bordo 6500K | 3,2 |
Dit zijn alle testresultaten in de categorie ART-3 fiets- en e-bike sloten. De scores reiken van 1 (laag) tot 5 (maximaal).
ABUS - IVY Chain 9210 | 4,5 Testwinnaar |
AXA - Linq Pro | 4,2 |
Decathlon - Elops 920L ART 3 | 4,0 |
Kryptonite - Evolution 1090 Integrated Chain | 4,0 |
VINZ - Jannu | 3,4 Voordelige keus Zie ook deze alternatieven |
Simson - Mighty | 3,4 |
Pro-Tect - Opal | 3,3 |
Citycat - Kettingslot ART 3 | 3,1 |
Bron: Testresultaten ANWB Slotentest.
Aan het begin van dit artikel stipten we de factoren aan waarop de ANWB Slotentest de beoordeling van het dagelijks gebruiksgemak heeft gebaseerd. Namelijk op het gemak van openen en sluiten van het slot, het vastzetten ervan aan hek of paal, het meenemen ervan, op de slijtage bestandheid van de slothoes, evenals op het gewicht van het slot. Deze vijf ANWB sloten-beoordelingscriteria als het gaat om praktisch gemak, lichten we hier toe.
Wat betreft de resultaten van de test met openen en sluiten: geen enkele van de twintig sloten uit de ANWB Slotentest had veel moeite daarmee. Hooguit was er een paar keer proberen voor nodig. Alleen de Citycat bleef nog wat stroef.
Automatische klikvergrendeling
Een meerwaarde is vaak ook de automatische klikvergrendeling: steek het uiteinde van de kabel in het slot en deze klikt vanzelf vast. Van de kettingsloten uit de ANWB test zijn de Lynx, de ABUS Iven en de Pro-Tect van deze vergrendeling voorzien. Hetzelfde geldt voor de vouwsloten in deze slotentest van de merken Kryptonite, AXA en Trelock.
Openen
Het sluiten is één, maar wat valt er te zeggen over het openen? De meeste sloten gaan direct open na het omdraaien van de sleutel. Wel zo gemakkelijk, op zich. Echter, omdat de zware ketting er dan zo uitvalt, is dit niet altijd een meerwaarde, aangezien dit krassen aan het lak kan veroorzaken en ook het bezeren van het lichaam. Daarom is het veiliger als dit direct openen níet gebeurt; en dat is het geval bij de volgende sloten uit de ANWB Slotentest: de drie sloten van ABUS. Namelijk de beide ANWB Sloten Testwinnaars (de IVEN Chain 8210 en de IVY Chain 9210) en het ABUS vouwslot.
Een tweede slot is essentieel voor het tegengaan van diefstal van de fiets of e-bike. Maar alleen als deze eenvoudig genoeg is om de tweewieler daarmee aan de vaste wereld vast te zetten. Het is dan ook een bepalende factor in de ANWB Fietsslotentest: welke sloten kunnen gemakkelijk én door het frame én door het voorwiel én om het paaltje (of fietsenrek)?
Ketting van minimaal 90 centimeter
De lengte van het slot moet daarvoor meestal minimaal 90 centimeter zijn. Daarmee kom je al gauw uit op een kettingslot, en niet op een vouwslot. De vele schakels van een kettingslot van zes centimeter per stuk bieden hiervoor meer mogelijkheden dan het beperkte aantal vouwdelen van het vouwslot. Bovendien is er nog een voordeel van het kiezen voor een kettingslot: voor een vouwslot betaal je al gauw 100 euro méér.
Een fiets of e-bike op slot zetten? Daarvoor moet je natuurlijk op elke plek en op elk moment een slot bij de hand hebben. Met een ringslot is dat geen issue: ziedaar het grote voordeel van dat type slot. Maar hoe zit het met het tweede slot zoals het kettingslot of vouwslot? Deze moet je immers zelf mee zien te nemen. Daarom heeft de ANWB Fiets & E-Bike slotentest ook gekeken naar het gemak dáárvan.
Vouwslot is makkelijk mee te nemen in een houder
Een ART-2 of ART-3 slot zoals een vouwslot of zeker een kettingslot weegt al gauw ruim één tot zelfs zo’n drie kilo. Het vouwslot is meestal iets lichter en heeft nog een ander voordeel: je kunt deze makkelijk meenemen op de fiets, zoals in een vaste houder daarvoor op het frame. Daarmee zit het op de fiets of e-bike geenszins in de weg. Het vouwslot meenemen kan ook met een straphouder. Daarbij wijst de ANWB Test de straphouders van het ABUS-vouwslot echter aan als erg fragiel, en de straps van de zeer vergelijkbare vouwsloten van de merken Kryptonite, AXA en Trelock als veel sterker.
Is het kettingslot strak om zadelpen of frame te wikkelen?
Hoe zit het met het kettingslot? Deze wikkel je om bijvoorbeeld de zadelpen of ergens om het frame. Liefst zo strak mogelijk, voor zover de hoogte van het zadel, de diameter van de zadelpen en de vorm van de fiets het toelaat.
Afhankelijk
Ook kunnen vaste fietsaccessoires het prettig meenemen van een kettingslot eventueel in de weg zitten. Uit de ANWB Slotentest komt, al met al, naar voren dat het uitvinden van de beste methode voor het onderweg meenemen van een kettingslot, vooral persoonlijk is. Hoe dit het beste te kunnen doen, hangt af van de fiets / e-bike, het zadel en wat je er verder nog standaard op meeneemt.
Let op de omvang van het slothuis
Een aandachtspunt daarbij is wel het slothuis. Is dat gedeelte met cilinder erg fors? Dat maakt het lastiger om het kettingslot strak om het frame of om de zadelpen te wikkelen. Voorbeelden van kettingsloten met een groot slothuis in deze ANWB Test die daardoor méér kunnen zwaaien en zo ook het lak kunnen beschadigen, zijn de Pro-tect Opal, de Vinz Jannu en de Trelock BC 680.
Tot slot de slothoes, ofwel de sok van – meestal – het kettingslot die om de stalen schakels heen zit. Deze sok is er niet voor niets: het dient ter bescherming van het lak. In een speciaal laboratorium deed de ANWB hiervoor een test waarbij de uitkomsten expliciet uiteenliepen: hetzij de sok voldeed prima, hetzij juist niet. Veel van de geteste kettingsloten hebben een uitstekende hoes die eenvoudig jaren- en jarenlang mee zal gaan, hand in hand met de levensduur van de fiets zelf. Een deel van de hoezen echter slijt duidelijk veel sneller door.
Samenvattend toont de ANWB Slotentest het volgende aan. Elk van de twintig geteste sloten voor fiets en e-bike biedt een solide beveiliging. Ze zijn stuk voor stuk minimaal ART-2 gecertificeerd. Echter, er zijn aanzienlijke verschillen in gebruiksgemak tussen deze belangrijke 'tweede sloten'. Ook de kwaliteit van de slothoes varieert sterk. Interessant genoeg blijken de prijzen niet altijd een betrouwbare indicatie te zijn voor de prestaties. Zo bieden (ook) de dure vouwsloten weinig gemak bij het vastzetten van de tweewieler, terwijl het budgetslot van de HEMA juist de hoogste score behaalt op het gebied van slijtvastheid van de kettinghoes.
De prijsverschillen zijn opvallend groot. De beide Testwinnaars, de ABUS IVEN Chain 8210 (in de categorie ART-2) en de ABUS IVY Chain 9210 (in de categorie ART-3), rechtvaardigen zeker hun hogere prijs (vooral wanneer ze met korting verkrijgbaar zijn, zoals te zien is op deze pagina met deze ABUS IVEN en IVY sloten). Het HEMA kettingslot (ART-2) en de VINZ - Jannu (ART-3) zijn benoemd tot Voordelige keuzes.
€64,95 €52,95
€54,95 €46,95
€27,95 €23,95
€32,95
€109,95 €87,95
€119,95 €89,95
€99,95 €81,95
€34,95 €32,95
€39,95 €34,95
€24,95
€44,95 €39,95