Keurmerken voor sloten van fietsen, voertuigen en vaartuigen
Een goed slot heeft een keurmerk. Zo (meestal) ook als het een slot is voor de fiets, e-bike, scooter, motor, boot, camper, caravan of trailer. Welke keurmerken voor sloten zijn er als het gaat om het beveiligen van fietsen, voertuigen en vaartuigen? Je leest het hier.
Dat een keurmerk van belang is, spreekt voor zich. Maar waarom eigenlijk? Ten eerste zegt het veel over de kwaliteit van het slot in het algemeen, en van specifieke sloteigenschappen in het bijzonder. Ten tweede, en dat is vaak minimaal zo belangrijk: sluit je een verzekering af voor je fiets, e-bike, ander voertuig op twee wielen of voor je boot of ander vaartuig? Dan zal de verzekeringsmaatschappij voor het uitkeren van een vergoeding bij diefstal zeker meerdere eisen stellen. Waaronder meestal: het gebruik van een goedgekeurd slot.
Met welk keurmerk precies? Lees daarvoor de polis en/of doe navraag bij je verzekeraar. Hier lees je alvast meer informatie over de keurmerken voor sloten die er bestaan. En op welk type tweewieler of vaartuig de diverse (sub)keurmerken voor sloten gericht zijn!
ART-keurmerk
Het bekendste keurmerk voor sloten voor de fiets, scooter, motor, e-bike en andere tweewielers (traditioneel en met ondersteuning) is het ART-keurmerk. Er zijn ART-1 sloten, ART-2 sloten, ART-3 sloten, ART-4 sloten en ART-5 sloten.
ART-1 sloten zijn er niet veel. Het zijn al redelijk goede sloten voor het beveiligen van een fiets, alleen nog niet voor de verzekeraar. Vanaf ART-2 is er pas sprake van een serieuzere beveiliging tegen diefstal. ART-2 sloten zijn over het algemeen fietssloten, en e-bike sloten. Eigenlijk zijn vooral ART-3 sloten bestemd voor de duurdere (elektrische) fietsen, evenals voor scooters en brommers. De zwaardere ART-4 sloten zijn vooral geschikt voor scooters en de wat lichtere motoren. En dan is er nog het ART-5 keurmerk: de categorie van zwaarste sloten. Die zijn er uitsluitend voor het beveiligen van de meest stevige motoren.
Er zijn ART-goedgekeurde kettingsloten, beugelsloten, ringsloten, vouwsloten en schijfremsloten, evenals muurankers. Aan de basis hiervan ligt de onafhankelijke Stichting ART. Daarin zetelen onder meer ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie, terwijl de uitgebreide laboratorium- en aanvalstesten op naam komen van SKG-IKOB.
Meer weten over het ART-keurmerk? Klik voor meer informatie. En bekijk er de vele soorten sloten in de categorieën ART-1, ART-2, ART-3, ART-4 en ART-5. Koop ze eenvoudig online.
SCM-keurmerk
Het SCM-keurmerk is er voor sloten voor de boot en andere vaartuigen, voor containersloten en overige bouwsloten, disselsloten en verdere aanhangersloten, trailersloten, bepaalde vrachtwagensloten en, onder andere, bestelbussloten.
SCM is de afkorting van Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging. Een SCM-goedgekeurd slot voldoet, na een uitgebreide test en keuring, aan hoge beveiligingseisen. KIWA SCM is de uitvoerende test-, inspectie- en certificatie-instantie. Het bewijs van goedkeuring is er in de vorm van een uniek SCM-nummer.
Een KIWA SCM-gekeurd slot in de klasse Standaard moet een minimale aanvalstijd van drie minuten doorstaan. De test houdt daarbij rekening met gereedschap en instrumenten die een dief mobiel kan meenemen. Een KIWA SCM-gekeurd slot in de klasse Zwaar is bestand tegen nog professionelere diefstal, met zwaarder materieel en een beschikbare tijd van minimaal vijf minuten.
Meer weten over het SCM-keurmerk? Klik voor meer informatie. En bekijk er de vele soorten sloten van gerenommeerde merken. Deze zijn op deze site op voorraad en direct leverbaar.
VBV-keurmerk
Wat ooit het VBV-keurmerk heette (en nog steeds onder die noemer bekend staat) is nu feitelijk het Keurmerk CCV Vaartuigbeveiliging / Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging.
Hoe dan ook, het gaat hier om een keurmerk voor sloten voor boten en andere vaartuigen. Het kan bijvoorbeeld gaan om kettingsloten, buitenboordmotorsloten of kabelsloten. Het zijn soms sloten die óók bestemd zijn voor diefstalbeveiliging voor bijvoorbeeld de fiets, scooter of eigendommen in en rondom de bouw. Zodoende heeft een VBV-slot in veel gevallen óók al het ART-keurmerk of het SCM-keurmerk. Weten of een slot het VBV-keurmerk heeft? Kijk daarvoor op de website van deze keuringsinstantie: https://hetccv.nl/.
Net als bij ART-sloten en SCM-sloten zijn ook VBV-sloten vaak van belang voor de verzekering – lees: voor het kunnen ontvangen van een schadevergoeding bij diefstal. De verzekeringsmaatschappij waar uw eventuele polis loopt, biedt hierover uitsluitsel.
Het Keurmerk Vaartuigbeveiliging behoort sinds 2019 tot het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Daarvóór was het Keurmerk Vaartuigbeveiliging onderdeel en eigendom van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).
Meer weten over VBV-sloten? Klik voor meer informatie. En bekijk de goede mogelijkheden die er zijn voor het beveiligen van een vaartuig – van kabelslot en kettingslot tot boordslot.
ABUS-keurmerk
ABUS is een slotenmerk met een eigen keurmerk: het ABUS Security Level systeem. Dat loopt op een schaal van 1-15 voor fiets- en e-bike-sloten, en tot Level 20 voor motorsloten. Het is géén onafhankelijk keurmerk, maar het ABUS-keurmerk geeft wel een (heel) goede indicatie van de kracht, veiligheid, betrouwbaarheid en de mogelijkheden van het betreffende ABUS-slot.
Sloten met ABUS Security Level 1-4 vallen in de categorie 'basisbescherming'. Ze zijn geschikt bij een laag diefstalrisico, als secundair fietsslot of voor bijvoorbeeld de kinderfiets.
Sloten met ABUS Security Level 5-9 bieden extra bescherming. Ze zijn vooral geschikt bij een gemiddeld diefstalrisico en voor gemiddeld dure fietsen. Ze zijn ook bruikbaar als extra slot bij hoog diefstalrisico, in combinatie met een fietsslot met hogere Security Level.
Sloten met ABUS Security Level 10-15 bieden maximale bescherming. Ze zijn bedoeld voor in stedelijke - en andere gebieden met hoog diefstalrisico, voor duurdere fietsen.
Wat betreft de verzekering: het hangt af van het type fiets, e-bike, scooter of andere tweewieler en de polis van de verzekeraar welke ABUS Security Level minimaal vereist is.
ABUS Security Level sloten zien en/of bestellen? Klik voor meer informatie. Het aanbod is groot: van kettingsloten tot beugelsloten, vouwsloten en méér.
AXA-keurmerk
AXA is een slotenmerk met een eigen keurmerk: het AXA Safety Index systeem. Dat loopt op een schaal van 1-15 voor sloten voor e-bike, bak- en andere fietsen, en tot Level 25 voor brommer-, scooter- en motorsloten. Het is géén onafhankelijk keurmerk, maar het AXA-keurmerk geeft wel een (heel) goede indicatie van de kracht, veiligheid, betrouwbaarheid en de mogelijkheden van het betreffende AXA-slot.
Sloten met AXA Safety Index 1-6 bieden basisbescherming. Ze zijn geschikt bij laag diefstalrisico, zoals bij het kort stallen van de fiets in een niet-diefstalgevoelige omgeving.
Sloten met AXA Safety Index 7-10 bieden extra bescherming. Ze zijn vooral geschikt bij een gemiddeld diefstalrisico op drukkere plekken, voor gemiddeld dure fietsen.
Sloten met AXA Safety Index 11-15 bieden maximale bescherming. Ze zijn bedoeld voor in stedelijke - en andere gebieden met een hoog diefstalrisico, voor duurdere fietsen zoals e-bikes.
Wat betreft de verzekering: het hangt af van het type fiets, e-bike, scooter of andere tweewieler en de polis van de verzekeraar welke AXA Safety Index minimaal vereist is.
AXA Safety Index sloten zien en/of bestellen? Klik voor meer informatie. Kies uit kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten en andere AXA-sloten.
Tip, zie ook: Zo zet je de e-bike slim op slot