Ingevoerd: eigen risico bij e-bike diefstal

  • Geplaatst op
Ingevoerd: eigen risico bij e-bike diefstal

De nieuwe realiteit: het eigen risico bij een e-bike verzekering.

De enorme stijging van het aantal gestolen e-bikes krijgt meerdere gevolgen. Waaronder de invoering van een eigen risico, voor wie een e-bike diefstalverzekering afsluit bij de ANWB. Collega verzekeraars overwegen hetzelfde om de dekking betaalbaar te houden.

De cijfers schieten omhoog: sinds 2021 is sprake van maar liefst 42 procent méér e-bike diefstallen. Dagelijks gaat het om 200 tot 300 gestolen elektrische fietsen. Dat zijn er, kort door de bocht, ruim 90.000 per 365 dagen, en dat is een nieuw record.


En maar 5 procent van deze gestolen e-bikes komt uiteindelijk weer retour bij de rechtmatige eigenaar...


Dat kost (veel) geld. Voor de e-bike bezitter en/of voor de verzekeraar indien de fiets verzekerd was tegen diefstal. Scherpere voorwaarden konden daarom niet uitblijven. Een verhoging van de premie, strengere eisen voor de wijze waarop de e-bike op slot moet en… nu dus ook de invoering van een eigen risico. Om te beginnen bij marktleider ANWB.

E-bike verzekeraar: eigen risico van 5 procent

Het AD meldt het volgende. De verzekeringstak van de ANWB laat de afnemers van een e-bike diefstalverzekering, in geval van ontvreemding van de tweewieler, sinds maart 2024 een som van 5 procent van het verzekerde bedrag betalen. Voor diefstal van duurdere e-bike accessoires, zoals de accu, geldt als eigen risico (ER) een vast bedrag van 50 euro. Dit komt overigens bovenop de ANWB-eis om ten minste twee goede ART-sloten te gebruiken.

Meer e-bike diefstalverzekeraars zullen volgen

Concurrent Univé, zo concludeert het AD, draait ondertussen een soort van proef als het gaat om het ER voor bij gestolen e-bikes. Namelijk, als e-bike verzekeringsklant is het aldaar mogelijk om vrijwillig te kiezen voor een eigen risico; voor een kleiner of wat hoger bedrag. Dit gebeurt naast een recente verhoging van de premies, zowel bij de Univé als de ANWB. Voor zover er überhaupt nog een verzekering mogelijk is voor de elektrische tweewieler... Zo is de fatbike verzekeren al een ondoenlijke uitdaging geworden, na afwijzingen van grote verzekeraars zoals Aegon, ASR, Kingpolis en het al genoemde Univé en de ANWB.

Extra bereidheid tot preventieve anti-e-bike-diefstal acties

Het invoeren van een eigen risico bij diefstal van de verzekerde elektrische fiets heeft voor de bezitter ook een bijkomend voordeel. Het vergroot namelijk het bewustzijn van de grote kans op het kwijtraken van een e-bike, indien die niet afdoende op slot is gezet. Evenals het bewustzijn dat dergelijk te voorkomen onfortuin gepaard gaat met een hoge kostenpost. En die gedachten leiden al gauw tot het opvolgen van tips om e-bike diefstal te voorkomen.