Elk uur 10 fietsdiefstallen? Helaas, ja
- Geplaatst op
Gemiddeld zijn er in Nederland ongeveer 10 fietsdiefstallen per uur, blijkt uit de cijfers van 2023.
Dat toont Independer aan op basis van data van het CBS en de politie. De cijfers laten landelijk grote stijgingen zien. Ook op provinciaal, gemeentelijk en stedelijk niveau.
Het eerste cijfer is een totaal: in 2023 zijn er in Nederland 85.190 aangiftes gedaan van diefstal van fiets of e-bike. Dat zijn ongeveer 10 gemelde diefstallen per uur. Dat is bijna 10 procent méér dan in 2022. En al ruim 25 procent méér dan in 2019.
Inzoomend op regio en steden zijn er veel overige toegespitste fiets - en e-bike diefstalcijfers te melden, zo blijkt uit het Independer onderzoek. We zetten er een aantal op een rij.
• De genoemde gemiddelde stijging van 10 procent in één jaar kent ook uitschieters. Zo gaat het in de provincie Flevoland bij deze stijging om een percentage van ruimschoots 30. En in Groningen nam het percentage fietsdiefstallen in één jaar toe met ruim 20.
• In absolute zin draagt vooral Noord-Holland bij aan het totale aantal van ruim 85.000 meldingen: 19.710 vonden er in deze noordwestelijke provincie plaats.
• Zuid-Holland (18.745) en Noord-Brabant (12.785) deden het in 2023 wat betreft het aantal gestolen fietsen ook ‘goed’.
• In de provincies Zeeland (1.095), Flevoland (1.190), Friesland (1.730) en Groningen (2.245) is het absolute aantal aangiften van ontvreemding van fiets of e-bike relatief beperkt.
• Kijkend naar gemeenten is Amsterdam de ongewilde koploper: in 2023 zijn er alleen al in onze hoofdstad 10.920 fietsen bij de politie als gestolen opgegeven.
• ‘Goede tweede’ is Rotterdam, waar in 2023 4.755 diefstallen van fiets of e-bike zijn gemeld. Daarna volgen Den Haag (4.450), Utrecht (4.040) en de stad Groningen (2.720).
Veel groter aandeel van aangiftes van e-bike diefstal
Michel Ypma, expert woonverzekeringen bij Independer, voegt aan genoemde cijfers nog de relevante opmerking toe dat het aantal fietsdiefstallen waarschijnlijk nog hoger ligt, omdat niet iedereen aangifte doet. Ypma geeft tevens aan dat specifiek elektrische fietsen een groter aandeel hebben gekregen in het aantal aangiftes.
Voor dat laatste zijn twee oorzaken aan te wijzen. De eerste, zegt Ypma: “Bij elektrische fietsen is het verplicht om bij de politie de diefstal te melden als je aanspraak wilt maken op een vergoeding van de verzekering.” En de tweede: “Het aantal elektrische fietsen is überhaupt toegenomen”. Ook dit laatste kan dus de stijging van de aangiftes (deels) verklaren.
Alleen in twee gemeenten géén aangiftes
Zijn er dan ook nog plaatsen waar géén of nauwelijks fietsendiefstal wordt gemeld? Nou, de eilanden Vlieland en Schiermonnikoog zijn de enige gemeenten in Nederland waarop het antwoord hierop bevestigend is. In de overige 340 gemeenten in ons land zijn er in 2023 – in meerdere dan wel mindere mate – wél aangiftes gedaan. Vooral Zandvoort (b)lijkt wat dat betreft een risicogemeente te zijn, met 22,6 fietsendiefstallen per duizend huishouders. Het landelijk gemiddelde ligt op 10,3.
Gemeenten waar het goed op slot zetten van de fiets al helemáál geen overbodige luxe is
Zandvoort (Noord-Holland): 22,6 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Haarlem (Noord-Holland): 22,4 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Amsterdam (Noord-Holland): 21,6 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Nijmegen (Gelderland): 21,6 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Utrecht (Utrecht): 21,5 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Helmond (Noord-Brabant): 19,7 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Delft (Zuid-Holland): 19,6 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Groningen (Groningen): 19,4 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Heemstede (Noord-Holland): 18,7 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Bloemendaal (Noord-Holland): 18,1 fietsendiefstallen per 1.000 huishoudens
Fietsdiefstal en verzekeringseisen
Tot slot nog twee tips van genoemde verzekeringsexpert Michel Ypma. “Als je fiets buitenshuis wordt gestolen dan heb je niets aan de woonverzekering. Dan kun je alleen aanspraak maken via een fietsverzekering met diefstaldekking.” En: “Hou er wel rekening mee dat er bepaalde voorwaarden zijn als je fiets uit de achtertuin of bijvoorbeeld de schuur wordt gestolen. Zo moet de schuur goed afgesloten zijn en zowel in de tuin als de schuur moet de fiets op slot staan.”
Preventie is beter: gebruik een tweede slot
Aan die adviezen voegen wij nog een heel belangrijke toe, om diefstal juist niet te hoeven melden, maar te kunnen voorkomen. Namelijk, gebruik voor een fiets of e-bike die je behouden wilt niet één, maar altijd twee goede sloten. En gebruik minimaal één daarvan om je (elektrische) fiets mee op slot te zetten aan de vaste wereld. Dat is niet alleen een advies van Fietsslot.nl, maar ook van onder meer de ANWB en verzekeringsmaatschappijen.