De beste fiets- en e-bike sloten uit de ANWB test
- Geplaatst op
Meer lezen over de als best geteste sloten volgens de ANWB.
Welk fietsslot of e-bike slot komt als beste uit de ANWB test? De ABUS IVEN Chain 8210 en de ABUS IVY Chain 9210 zijn in de laatste test uitgeroepen tot de top performers. De ANWB geeft deze ABUS sloten een hoge waardering vanwege hun gebruiksgemak, prijs en veiligheid.
De laatste ANWB slotentest dateert van 2022. Bij de volgende, op zijn vroegst in 2024, zullen we de resultaten vanzelfsprekend ook weer vermelden. In het meest recente onderzoek tot dusver, van 2022, werden twintig verschillende fiets- en e-bike sloten van twaalf verschillende merken meegenomen. De IVEN Chain 8210 werd bekroond als Testwinnaar in de categorie ART-2 sloten, terwijl de IVY Chain 9210, ook van ABUS, de eer kreeg in de categorie ART-3 sloten.
Best Geteste ANWB sloten
De ANWB slotentest omvatte, kortom, een breed scala aan sloten, variërend van ART-2 tot ART-3 categorieën. Enkele van de beste sloten die uit de test kwamen zijn:
ABUS IVEN Chain 8210 (ART-2): Testwinnaar
ABUS IVY Chain 9210 (ART-3): Testwinnaar
HEMA kettingslot (ART-2): Voordelige keus | Zie ook dit iets langere, uitstekende alternatief of dit goedkoper of nog goedkoper alternatief
VINZ - Jannu (ART-3): Voordelige keus | Zie ook deze alternatieven
Beide Testwinnaars, de ABUS IVEN Chain 8210 en de ABUS IVY Chain 9210, rechtvaardigen qua kwaliteit en gebruiksgemak zeker hun iets hogere prijs, vooral wanneer ze met korting verkrijgbaar zijn zoals op deze site. De HEMA kettingslot (ART-2) en de VINZ - Jannu (ART-3) zijn benoemd tot Voordelige keuzes.
Toelichting op de Slotentest testfactoren
De ANWB Slotentest baseerde de beoordeling van het dagelijks gebruiksgemak op verschillende criteria:
Openen en sluiten: geen enkel slot uit de ANWB Slotentest had veel moeite met openen en sluiten. Een automatische klikvergrendeling is op zich een meerwaarde, maar alleen als het zware slothuis niet direct tegen het framelak, been of arm valt. Alleen bij de ABUS kettingsloten was dit prima in orde.
Vastzetten aan de vaste wereld: het tweede slot moet gemakkelijk door het frame, het voorwiel en om het paaltje of fietsenrek kunnen. Een kettingslot van minimaal 90 centimeter biedt hiervoor de beste mogelijkheden.
Meenemen van het slot: vouwsloten zijn vaak lichter en gemakkelijker mee te nemen op de fiets, maar de kwaliteit van de houder is belangrijk om beschadiging te voorkomen. Bij een kettingslot hangt het gemak van meenemen vooral af van de fiets zelf af, zoals de omvang van de zadelpen waaromheen de ketting strak gewikkeld moet worden. Ook de omvang van het slothuis kan hierbij een rol spelen, waarbij te grote slothuizen kunnen zwaaien en het lak kunnen beschadigen.
Slijtage van de slothoes: de sok van het kettingslot dient ter bescherming van het lak. De ANWB testte deze in een laboratorium en constateerde variërende resultaten. Veel kettingsloten hebben een uitstekende hoes, maar sommige slijten sneller dan andere.
Conclusie
Elk van de twintig geteste sloten voor fiets en e-bike biedt een solide beveiliging. Ze zijn stuk voor stuk minimaal ART-2 gecertificeerd. Echter, er zijn aanzienlijke verschillen in gebruiksgemak tussen deze belangrijke 'tweede sloten'. Ook de kwaliteit van de slothoes varieert sterk. Interessant genoeg blijken de prijzen niet altijd een betrouwbare indicatie te zijn voor de prestaties. Zo bieden (ook) de dure vouwsloten weinig gemak bij het vastzetten van de tweewieler, en kun je wat dat betreft beter kiezen voor een goedkoper kettingslot.
Meer lezen? Zie onze ANWB Slotentest pagina!