Aantal fietsdiefstallen: de 2022-cijfers
- Geplaatst op
Het is van alle tijden, haast al sinds de tweewieler bestaat: fietsendiefstal. De cijfers van het voorbije jaar 2022 tonen een bijna-verdubbeling ten opzichte van 2021, zo geven de statistieken aan van de ANWB.
Bijna twee keer zoveel fiets- en e-bike diefstallen als een jaar eerder
Het ‘coronaherstel’ van de samenleving lijkt een belangrijke reden van deze toename, zo is te lezen op NU.nl. De lockdowns liggen nu al even achter ons, dus fietsen we weer méér, dus laten we deze tweewielers ook weer vaker niet goed beveiligd achter. Een goed fietsslot voorkomt dit, maar nalatigheid is er toch weer enigszins ingeslopen. De ANWB is de grootste fietsverzekeraar van Nederland en zag in 2022 het aantal gemelde fietsdiefstallen stijgen naar 11.000, waar dit aantal in 2021 nog stond op 6.000.
Het mag geen verwondering heten dat vooral e-bikes überhaupt al steeds meer de aandacht weten te trekken van de criminele medemens. Het is ook één van de redenen waarom verzekeringsmaatschappijen strengere eisen stellen aan hun klanten. Nu maakt ook de ANWB bekend dat de e-bike verzekeringspremies er in 2023 flink omhoog gaan; met minimaal 9 procent. Overigens is ook het aantal fietsonderdelen dat in 2022 gestolen en bij de ANWB geclaimd is, bijna verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder, zo is te lezen in het genoemde artikel. Bovendien is het geclaimde bedrag per gestolen fiets van 1.900 euro naar 2.000 euro gegaan.
Tracker helpt lang niet altijd; gebruik twee goede sloten
Het zijn vooral buitenlandse criminele organisaties die gestructureerd en bedrijfsmatig op grote schaal (elektrische) fietsen ontvreemden, in onder andere Nederland. Die fietsen gaan vervolgens linea recta de grens over. Een tracker leidt in die gevallen lang niet altijd tot een oplossing, mede vanwege de snelheid van exporteren, handelen en ontmantelen – van de fiets én van de tracker zelf – door de betreffende bende. Slechts drie op de tien fietsen zijn binnen enkele dagen terug bij de rechtmatige eigenaar.
Daarom moedigt onder meer de ANWB bezitters van een e-bike of andere dure fiets aan om niet alleen een goed e-bike slot, maar ook altijd een tweede fiets- / e-bike slot te gebruiken. Een veelgebruikt tweede slot is een kettingslot. Koop een exemplaar dat lang genoeg is om de fiets gemakkelijk ergens aan vast te zetten. En kies een slot met minimaal het keurmerk ART-2, of beter nog ART-3. Bekijk ook altijd goed de polisvoorwaarden van uw eigen e-bike verzekering. Zo weet u of, bijvoorbeeld, een ringslot met insteekslot of een ringslot aangevuld met ART-2 vouwslot voor de verzekering al dan niet afdoende is.