Beugelslot

Beugelsloten van gehard staal bieden uitstekende bescherming tegen ontvreemding van de fiets, e-bike, scooter of motor. Veel van onze beugelsloten hebben het ART 4-keurmerk en dat zegt veel over de hoge mate van beveiliging. Een beugelslot is goed hanteerbaar als tweede slot én met een slothouder makkelijk mee te nemen.

Maar er zijn nog wel méér voordelen, naast enkele aandachtspunten voor het optimaal gebruiken ervan. Lees ze hier.

Waarom een beugelslot kopen?

Het beugelslot is voor zowel de fiets, e-bike, scooter, brommer als motor een goed slot voor de verzekering, mits in voldoende mate ART-gekeurd. Het biedt een heel goede beveiliging tegen diefstal. Dat komt ook doordat het prima kan dienen als tweede slot. Een standaard beugelslot is ideaal om de fiets mee te koppelen aan een fietsenrek, tralies of bijvoorbeeld aan de paal van een verkeersbord. Daarmee is het een goede keuze voor in de grote stad, voor bij stations en op andere drukke, diefstalverleidelijke plekken.

Combinatie met ringslot, kettingslot, schijfremslot of muuranker
Bij een fiets of e-bike dient het beugelslot als tweede slot meestal in combinatie met het ringslot. Het beugelslot is, bij de scooter of motor, ook te gebruiken samen met een kettingslot of schijfremslot. Bij een scooter of motor is dit type gehard stalen slot eveneens te combineren met muuranker, al is een flexibel kettingslot daarvoor meestal beter geschikt.

Licht, snel te koppelen, makkelijk mee te nemen én gemiddeld goedkoper
Het beugelslot is gemiddeld lichter dan een kettingslot. Daarnaast vanwege de vaste vorm makkelijker ergens aan te koppelen, bovendien iets sneller vast te zetten én gemiddeld gezien goedkoper. Het is ook gemakkelijk te vervoeren op de fiets als er een slothouder bij zit. Het beugelslot biedt daarentegen minder flexibiliteit dan een kettingslot.

Beugelslot: waarop letten?

De tweewieler goed kunnen verzekeren? Een fiets of e-bike slot zal dan minimaal het keurmerk ART-2 moeten hebben. Het slotcertificaat ART-3 biedt nog meer diefstalpreventie, maar is gemiddeld iets zwaarder. Bij een scooter is ART-3 voor de verzekeringsmaatschappij vaak de minimale vereiste. En bij een motor ART-4, oplopend naar een ART-5 exemplaar. Belangrijk vóór het kopen van een ART-kettingslot: bekijk eerst uw eigen polisvoorwaarden.

Past (letterlijk) het beugelslot bij de tweewieler en de locatie en wijze van op slot zetten?
Let onder andere op het gewicht. Dat moet passen (lees: het beugelslot moet niet te zwaar zijn) bij het type tweewieler. Kijk ook goed naar de afmetingen; moet het slot alleen door het fietswiel en -frame kunnen – of is het de bedoeling er de motor mee te koppelen aan een vast object? Bekijk daarnaast of het beugelslot wel of niet een goede coating of rubber heeft ter bescherming van het lak, een meegeleverde framehouder en/of voldoende reservesleutels.

Zoekt u een beugelslot voor de fiets / e-bike, voor de scooter / brommer of voor de motor? Maak hier uw keuze!

Lees meer